Avtalevilkår Akademiet Videreutdanning
1. Anvendelsesområde
Disse betingelsene gjelder mellom Akademiet Videreutdanning AS og den som er registrert som kursdeltager i ett eller flere av Akademiet Videreutdannings kurstilbud.
1.2 Avtaleinngåelse
Avtalevilkårene betraktes som akseptert ved bestilling av kursplass via bestilling på vår webside, skriftlig eller muntlig, når Akademiet Videreutdanning har bekreftet bestillingen. Ved bestilling via web (www.akademiet.no) gjelder Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (Angrerettoven). Kursdeltager vil motta en påmeldingsbekreftelse sammen med et ferdig utfylt angreskjema fra kursholder på e-post. Påmeldingsbekreftelsen og avtalevilkårene utgjør til sammen avtalen med Akademiet Videreutdanning AS.
Kursdeltager regnes ikke som forbruker, f.eks. dersom arbeidsgiver eller annen aktør skal betale for kurset slik det fremkommer av avtalen.
2. Angrerett og utmelding av kurs
Kursdeltager som ikke regnes som forbruker, f.eks. dersom arbeidsgiver eller annen aktør skal betale for kurset slik det fremkommer av avtalen.
2.1 Nettstudier, asynkrone kurs
Kursdeltaker har rett å reversere avtalen ved å gi melding til Akademiet Videreutdanning innen 14 dager etter mottatt bestillingsbekreftelse. Avbestillingen bør skje skriftlig på e-post med utfylt angreskjema vedlagt. Kursdeltager vil motta bekreftelse på oppsigelse på e-post. Dersom oppsigelse skjer muntlig er kursdeltager ansvarlig for at oppsigelsen er registrert. Det er ikke anledning til å ta forbehold om støtte fra Lånekassen ved påmelding.
Angrefristen på 14 dager gjelder uavhengig av om kursdeltaker skulle få avslag på støtte fra Lånekassen.
Dersom kursdeltaker avbryter kurset midlertidig eller endelig, må skriftlig varsel om dette sendes til Akademiet Videreutdanning på e-post.
Dersom kurset må avbrytes på grunn av uforutsette, alvorligere forhold som gjør videre kursgang urimelig tyngende eller umulig (personlig force majeure), betales bare for tilbudt undervisning. Kursdeltaker er ansvarlig for å dokumentere årsaken til kursavbrudd. Kursholder vil i disse tilfellene fakturere kursdeltaker et administrasjonsgebyr på 2.000 NOK i tillegg til betaling for tilbudt undervisning. Tilbudt undervisning beregnes fra påmeldingsdato til dato kursholder mottar dokumentasjon på årsaken til avbruddet.
2.2 Stedbasert undervisning og synkrone kurs
Ved oppsigelse av kursplass før kursoppstart vil kursdeltager få kreditert kursavgiften med fradrag av administrasjonsgebyr på 1.000 NOK pr. kurs (maks to registreringsavgifter pr. deltager uansett antall fag/kurs en melder seg av i samme avmelding). En kurspakke regnes som minimum to fag.
Ved oppsigelse av kursplass 14 dager før kursstart m, eller etter kursstart, skal kurset betales fullt ut.
Akademiet Videreutdanning kan ved tungtveiende grunner, etter skriftlig søknad, kunne godkjenne midlertidig avbrekk i kurset. Vi forbeholder seg retten til å kreve dokumentasjon på forholdet. Ved avbrekk som følge av uforutsett innkalling til militærtjeneste har kursdeltageren rett til å foreta midlertidig avbrekk i kurset, dersom militærtjenesten gjør det umulig å gjennomføre kurset i henhold til opprinnelige planer og kursdeltageren har varslet kursholder i rimelig tid omgående etter å ha mottatt innkallingen. Avbrekk gir ikke rett til kreditering av studieavgift, og forfallsdato på faktura(ene) løper som før.
Dersom kurset avbrytes på grunn av uforutsette, alvorligere forhold som gjør videre kursgang urimelig tyngende eller umulig (personlig force majeure) betales kun for tilbudt undervisning. Tilbudt undervisning beregnes fra startdato på kurs til dato vi mottar dokumentasjon på årsaken til avbruddet.
Kursdeltager er ansvarlig for å dokumentere årsaken til kursavbrudd for de tilfeller hvor kursdeltageren ønsker å søke om avbrekk i kurs, eller har rett til midlertidig eller endelig avbrudd etter denne avtale.
Skjema for å benytte angrerett innenfor angrefrist kan lastes ned her.
3. Betalingsforpliktelser
Kursdeltageren skal betale registreringsavgift, kursavgift og andre avgifter i samsvar med de betingelser som er anført i avtalen. Kursavgiften og andre avgifter forfaller som hovedregel til betaling to uker etter påmelding for nettbasert asynkron undervisning. For stedbasert og synkron undervisning, forfaller kursavgiften og andre avgifter som hovedregel til betaling ved kursets start. Ved innvilget betalingsavtale kan det påløpe fakturagebyr.
Avtalen er personlig og kan ikke overdras til andre. Dersom andre, for eksempel arbeidsgiver eller enkeltpersoner, skal dekke kursavgift helt eller delvis, må disse signere egen avtale.
Er kursdeltager under 18 år, skal foresatte signere kontrakt som økonomisk ansvarlig.
3.1 Kredittvurdering
Akademiet Videreutdanning forbeholder seg retten til å kunne foreta kredittvurdering ved bestillinger av fag og fagpakker, og ved ev. mislighold av betaling eller andre forhold i forbindelse betalingsevne.
Akademiet Videreutdanning kan kansellere kundens bestilling på bakgrunn av kredittsjekk uten ytterligere begrunnelse.
4. Akademiet Videreutdannings ansvar
Akademiet Videreutdanning skal gjennomføre kurset i samsvar med avtalen som er forelagt kursdeltager. Kursholder kan likevel foreta endringer dersom spesielle forhold tilsier det. Ved endringer skal kursholder dokumentere og begrunne hvorfor endringene er nødvendige. Akademiet Videreutdanning forbeholder seg retten til å avlyse kurs som følge av lav deltagelse eller andre årsaker som er utenfor kursholder kontroll. Kursdeltager skal ved avlysning varsles så tidlig som mulig og senest en uke før kursstart. Ved avlysning fra Akademiet Videreutdannings side vil kursdeltager få refundert alle innbetalte administrasjons-, registrerings- og kursavgifter.
4.1 Kursdeltakers eiendeler og løsøre ved stedbasert undervisning
Kursdeltaker står selv ansvarlig for det som tas med på kurs av klær, bøker, elektronisk utstyr og lignende. Skader på personlig utstyr dekkes ikke av kursholder eller kursholders forsikringsselskap. Akademiet Videreutdanning er likevel erstatningspliktig dersom kursholder ved uaktsomhet har forårsaket skade på elevens personlige utstyr.
5. Kursdeltakers ansvar
Kursdeltaker skal sette seg inn i Akademiet Videreutdannings avtalevilkår og plikter å overholde disse.
Kursdeltaker er pliktig å oppgi eget navn, personnummer, e-postadresse, postadresse og telefonnummer korrekt ved bestilling. Endring av noen av disse opplysningene må straks meldes kursholder per e-post. Akademiet Videreutdanning benytter primært e-post og SMS i kommunikasjon med kursdeltaker og det er derfor viktig å varsle kursholder ved endringer.
Kopiering av kursmateriell, dataprogram eller annen informasjon som tilhører Akademiet Videreutdanning, eller våre samarbeidspartnere, er ikke tillatt uten at det på forhånd er innhentet skriftlig samtykke fra oss.
Kursdeltaker er selv ansvarlig for at fagene kursdeltaker tar hos kursholder gir de rette fagkombinasjonene som kursdeltaker trenger på sitt vitnemål for å oppnå ønskelig kompetanse.
Kursdeltager er selv ansvarlig for å ha godkjent krav til praksis for fagbrev og krav til praksis for 23/5-regelen.
Kursdeltager er selv ansvarlig for oppmelding til eksamen og må selv kontrollere at disse eksamener ikke faller på samme tidspunkt.
Kursdeltaker forplikter seg til å gjøre seg kjent med og delta i det pedagogiske opplegget i den form det blir gitt, og skaffe seg undervisningsmateriell eller utstyr som undervisningsopplegget nødvendiggjør.
5.1 Stedbaserte og synkrone kurs
Kursdeltaker forplikter seg til å møte presis til undervisningstimene, delta i undervisningen i den form den blir gitt og skaffe seg undervisningsmateriell som undervisningsopplegget nødvendiggjør.
Påvirkning av alkohol eller andre stoffer: Det er ikke tillatt å møte til undervisningen i ruset tilstand eller å benytte rusmidler på kursets lokasjon.
Akademiet Videreutdanning har rett til å utvise kursdeltakere ved brudd på reglementet. Utviste kursdeltakere vil ikke få refundert kursavgiften.
6. Studierett ved nettstudier, asynkrone kurs
Kursdeltaker har studierett i hvert enkelt kurs i 18 måneder fra og med påmeldingsdato. Studierett innebærer tilgang til studienes fagrom på Akademiet Videreutdannings læringsplattform. I tillegg har kursdeltaker rett til bruk av læringsmateriell, kommunikasjon med faglærer og vurdering av innsendingsoppgaver.
6.1 Forlenget studietid nettstudier, asynkrone kurs
For nettstudier, asynkrone kurs har kursdeltaker mulighet til å søke om forlenget studietid på 6, 9 eller maksimalt 12 måneder mot tilleggsavgift på henholdsvis 10%, 15% og 20%.
Denne muligheten begrenses til å gjelde én gang.
Innvilgelse av en slik søknad forutsetter at kurset er betalt fullt ut før forlengelse kan innvilges.
6.2 Permisjon nettstudier, asynkrone kurs
Kursdeltaker kan søke om avbrekk i inntil ett år i løpet av studietiden på 18 måneder. Søknad må sendes skriftlig pr. e-post. Søknaden må begrunnes og det må vedlegges relevant dokumentasjon.
Avbrekk innvilges for eksempel ved uforutsett innkallelse til militærtjeneste eller i forbindelse med barsel. Avbrekk gir ikke rett til kreditering av studieavgift, og forfallsdato på faktura(ene) løper som før. Forlenget studietid innvilges tilsvarende innvilget avbrekkets lengde, og det påløper ingen forlengelsesavgift.
6.3 Bytte av kurs
Kursdeltaker har anledning til å bytte kurs vederlagsfritt innen 14 dager etter påmelding for kurs innen samme priskategori. Hvis kursdeltakeren har benyttet seg av veiledning og oppgaveretting fra faglærer utgår muligheten til å bytte kurs vederlagsfritt. Dette gjelder også ved bytte mellom synkrone og asynkrone kurs.
7. Eksamen
Akademiet Videreutdanning er ikke involvert i påmelding, betaling av eksamensavgift eller gjennomføring av privatisteksamen.
Som privatist får du ikke standpunktkarakter, men må ta privatisteksamen i det enkelte fag for å få karakter. Privatisteksamen arrangeres av fylkeskommunen, og kursdeltaker er selv ansvarlig for å melde seg opp til privatisteksamen innen gjeldende frister. Eksamensgebyr til fylkeskommunen dekkes av kursdeltaker og er ikke en del av kursavgiften til Akademiet Videreutdanning.
Kursdeltagere som skal ta privatisteksamen skal melde seg opp til eksamen via privatist.inschool.visma.no
8. Vitnemål og kompetansebevis
Akademiet Videreutdanning utsteder ikke vitnemål eller kompetansebevis. Der kursdeltaker skal ha nye karakterer inn på sitt vitnemål, må kursdeltaker selv kontakte sin videregående skole der vedkommende sist var elev. Det er kursdeltakers siste videregående skole som er ansvarlig for utstedelse av vitnemål. Alternativt kan eksamenskontoret i fylket der kursdeltaker er bosatt, bistå i utskrift av kompetansebevis og vitnemål.
9. Mislighold av avtalen
9.1 Kursholders mislighold
Dersom kursholder misligholder avtalen ved at den ikke gir det kurstilbudet, eller eventuelt ikke holder den kvalitet på kurstilbudet som kursdeltakeren har krav på etter avtalen, har kursholder rett til å kompensere dette i form av supplerende eller alternativt, relevant opplæringstilbud. Kursdeltaker må gi kursholder beskjed så snart som mulig i slike tilfeller, slik at kursholder kan utbedre forholdet. Dersom forholdet ikke kan utbedres i samsvar med ovennevnte, kan kursdeltakeren heve avtalen dersom det foreligger vesentlig mislighold fra kursholders side. Meldingen om slik heving må gis kursholder innen rimelig tid, og meldingen skal være skriftlig. Kursholder vil da refundere betalte avgifter for resterende kursperiode.
Utover det som er angitt ovenfor, kan ikke kursdeltakeren gjøre noe krav gjeldende mot kursholder som følge av mislighold. Dette gjelder ikke kursdeltakere som anses å være forbrukere som kan kreve erstattet direkte dokumenterbart tap som er adekvat, men ikke indirekte tap. Slik erstatning er begrenset oppad til et beløp tilsvarende verdien av betalt kursavgift.
9.2 Kursdeltagerens mislighold
Ved mer enn 14 dagers forsinket innbetaling av registrerings- eller kursavgift eller annen godtgjørelse til kursholder, skal kursdeltakeren betale rente i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling m.m (forsinkelsesrenteloven), og purring/inkassovarsel vil sendes kursdeltaker. Det vil påløpeforsinkelsesrenter og purregebyr/utenrettslige kosntander. Om kravet oversendes inkasso med påfølgende inkassovarsel, vil kursdeltaker miste studieretten inntil kravet er betalt.
Kursholder melder fra om avbrudd til Lånekassen ved oversendelse til inkasso. Kursdeltaker må selv søke Lånekassen på nytt når kravet er betalt. Ved vesentlig mislighold av avtalen fra kursdeltakerens side kan kursholder heve den etter forutgående varsel. Kursholder skal skriftlig gi melding om slik heving.
10. Personopplysninger
Ved avtaleinngåelse med Akademiet Videreutdanning gir kursdeltaker samtykke til at kursholder kan oppbevare personopplysninger oppgitt ved påmelding. Akademiet Videreutdanning vil ikke videreformidle disse opplysningene til andre med mindre det er gitt særskilt samtykke til dette. Etter Personopplysningsloven har kursdeltaker innsynsrett til personopplysningene.