Kvinne går utenfor et kontorbygg
1/1

Reiselivsfaget – Intensiv

Har du erfaring med drift, salg og service innen reiseliv? Har du jobbet med utvikling og levering av reiselivsprodukter, der det har vært viktig å ha god kulturforståelse og kommunikasjon i møte med gjester og kunder? Eller har du samarbeidet med andre aktører i reiselivsbransjen, der din rolle har vært tilrettelegging for enkeltindivider eller grupper? Med et fagbrev i reiselivsfaget kan du dokumentere denne kompetansen, noe som blir stadig viktigere i arbeidslivet.   Teori til fagbrev er første steg på veien.

Målgruppe

Toggle

Kurset er rettet mot voksne som ønsker å utdanne seg til reiselivsmedarbeider med fagbrev.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3–5 års erfaring fra yrket.

Språknivået til deltakeren bør tilsvare b1 (cefr) eller høyere.

Praksiskandidatordningen

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.

Vertskap og service

Kjerneelementet vertskap og service handler om:

  • Å skape lojalitet og gode totalopplevelser i møte med kunder og gjester.
  • Å tilpasse vertskapsrollen til ulike lokasjoner og arbeidsforutsetninger.
  • Historiefortelling, produktkunnskap og innsalg av tilbud.
  • Å tilpasse formidling og kommunikasjon til gjester og kunder fra ulike kulturer.

Drift av reiselivsprodukt

Kjerneelementet drift av reiselivsprodukt handler om:

  • Å utvikle og distribuere konkurransedyktige produkter lokalt og globalt.
  • Samarbeid med aktører innenfor det helhetlige reiselivsproduktet.
  • Å forstå inntekts- og kostnadsfaktorene, og hvordan disse påvirker drift, tilbud og prising av ulike produkter.
  • Å utnytte ressurser effektivt og ansvarlig for å sikre merverdi og bærekraft i virksomheten.
  • Å følge relevante lovverk og etiske retningslinjer for å bidra til gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø.

Reiseliv i utvikling

Kjerneelementet reiseliv i utvikling handler om:

  • Innovasjon gjennom omstillingsprosesser og videreutvikling.
  • Å skape unike, bærekraftige og helhetlige opplevelser.
  • Å forstå trender, utviklingstrekk og globale utfordringer som reiselivsnæringen står overfor.
  • Å anvende denne kunnskapen i drift og videreutvikling av virksomheten.
  • Vurdere nasjonale og globale trender og faktorer som påvirker reiselivet.
  • Foreslå tiltak som kan bidra til en bærekraftig vekst.
  • Presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplanen.
  • Reflektere over hvordan bærekraftsperspektivet er ivaretatt.
  • Presentere de ulike avdelingene og arbeidsoppgavene i virksomheten.
  • Forklare hvordan disse påvirker samhandling, helhetlig drift og utvikling.
  • Drøfte og presentere hvordan samarbeid mellom ulike aktører i reiselivsbransjen kan bidra til innovasjon.
  • Forklare hvordan samarbeid kan styrke helhetlige reiselivsprodukter.
  • Planlegge og utvikle helhetlige reiselivsprodukter.
  • Vurdere tiltak som sikrer en bærekraftig ressursutnyttelse.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere salgs- og markedsaktiviteter for virksomheten.
  • Vurdere virksomhetens inntekter og kostnader.
  • Gjøre rede for hvordan disse påvirker lønnsomheten.
  • Beregne pris og presentere tilbud på ulike reiselivsprodukter.
  • Gjøre rede for prisdifferensiering i reiselivsnæringen.
  • Vurdere mulige konsekvenser av prisdifferensiering.
  • Utforske og presentere hva det innebærer å respektere og forstå ulike kulturer.
  • Ta hensyn til kulturforskjeller i møte med kollegaer, besøkende, gjester og samarbeidspartnere.
  • Tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av servicerollen til ulike arbeidssituasjoner.
  • Utforske og formidle kunnskap om norsk og samisk kultur.
  • Formidle aktuell lokal historie, lokal kultur og lokale attraksjoner.
  • Presentere en destinasjon på norsk og engelsk.
  • Reflektere over vertskapsrollen.
  • Anvende tiltak som kan øke totalopplevelsen for gjestene.
  • Bruke virksomhetens kundeoppfølgingssystemer.
  • Presentere hvordan systemene kan brukes i kampanjer, kundedialog og for å bygge kundelojalitet.
  • Bruke virksomhetens reservasjons- og betalingsløsninger.
  • Utføre valutaberegninger.
  • Følge retningslinjer og lovverk.
  • Bruke virksomhetens interne rutiner ved behandling av reklamasjoner og klager.
  • Gjennomføre førstehjelp.
  • Bruke virksomhetens beredskapsplaner.
  • Reflektere over egen rolle og eget ansvar i konflikt- og nødssituasjoner.
  • Gjøre rede for helse-, miljø- og sikkerhetstiltak i virksomheten.
  • Forklare egen rolle og mulighet til å medvirke i HMS-arbeidet.
  • Utforske og presentere områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet.
  • Reflektere over etiske retningslinjer og verdier i virksomheten.
  • Følge disse i ulike arbeidssituasjoner.
  • Arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget.
  • Gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiver og arbeidstaker.

Opplæringen gjennomføres i digitalt klasserom (LIVE). Du deltar i undervisningen hjemmefra på din egen pc/tablet. Vi benytter læringsplattformen Canvas hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen. Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen. Fagbrevkursene hos Akademiet er spesielt tilrettelagt for voksne. 

Kurset avsluttes med skriftlig eksamen. 

Frist for oppmelding til eksamen er: 
Vår: 15. januar–1. februar 
Høst: 1.–15. september 

Alle som skal melde seg opp til eksamen, må gjøre dette via fylkeskommunens påmeldingsside. 

  • Kurset betales i sin helhet av kursdeltaker selv, eller av NAV, arbeidsgiveren din, kommunen eller andre. NB: Om du ikke betaler for kurset selv, må du innhente bekreftelse på at kurset er betalt fra den som betaler. 
  • Kurspris inkluderer ikke kursmateriell (bøker og lignende).  
  • Dersom du er medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs utdanningsfond. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon. Vi vil bekrefte din kursplass til din søknad om stipend.   
  • Når kurset har en varighet over 4 måneder, er det godkjent for søknad om støtte i Statens lånekasse.