AOF.no

Helsearbeiderfaget

Er du, eller har du vært ansatt på sykehus, i hjemmetjenesten, innen psykiatrien, rusomsorgen, eller ved opptrening- og behandlingssentre? Kanskje har du jobbet i skolen med barn som har spesielle behov, og der målet har vært å ivareta helse, forebygge ensomhet og fremme et aktivt liv for pasienter og brukere? Med et fagbrev i helsearbeiderfaget kan du formelt dokumentere din kompetanse – noe som blir stadig viktigere i arbeidslivet.       

Teorikurs til fagbrev er første steg på veien. 

shutterstock_552648484-977431-edited-Oct-20-2021-12-25-22-26-PM

Oppstart

19.03.2025

Nivå

Teori til fagprøven

Pris

Gratis*
Undervisningsform

Klasserom

Spørsmål før du melder deg på?

Akershus

Nesodden

shutterstock_552648484-977431-edited-Oct-20-2021-12-25-22-26-PM

Kurset retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til helsefagarbeider.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3–5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.

Praksiskandidatordning: Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.

Kropp, helse og omsorg
Kjerneelementet kropp, helse og omsorg handler om å ivareta pasienters og brukeres helhetlige helse. I dette inngår hvordan kultur, levevaner, kosthold, hygiene og smittevern kan bidra til å fremme livskvalitet, helse og mestring. Det handler også om akutt og kronisk sykdom, aldring og funksjonsnedsettelser. Videre handler det om å observere, vurdere og utføre grunnleggende sykepleie for å ivareta pasienters og brukeres behov for helsehjelp. Kjerneelementet handler også om helsefremmende arbeid, miljøarbeid, habilitering og rehabilitering, omsorg og helhetlige pasientforløp. Å lindre lidelser og legge til rette for en verdig død inngår også.

Dialog, relasjon og veiledning
Kjerneelementet dialog, relasjon og veiledning handler om å kommunisere og samhandle med mennesker med ulik alder, bakgrunn og livssituasjon og ulike behov for helsekompetanse. Det handler også om å samhandle med andre yrkesgrupper og frivillige organisasjoner og å rapportere og dokumentere arbeid. Dessuten inngår å gi og ta imot veiledning og å forstå betydningen av egen atferd og holdninger i møte med andre mennesker.

Hjelpemidler, teknologi og velferdsteknologi
Kjerneelementet hjelpemidler, teknologi og velferdsteknologi handler om å bruke medisinsk utstyr og å ta i bruk hjelpemidler og teknologi som bidrar til å gi personer med hjelpebehov bedre livskvalitet, økt trygghet og større mulighet til å klare seg på egen hånd. Det handler også om å bruke hjelpemidler og teknologi for å avlaste pårørende og gi dem trygghet, og om hvordan teknologi kan forbedre og effektivisere tjenestene i helse- og omsorgssektoren. Videre handler det om riktig bruk av arbeidsteknikker og arbeidsstillinger i yrkesutøvelsen.

  • vurdere, planlegge og gjennomføre tiltak som øker pasienters og brukeres helsekompetanse

  • planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer trivsel og bidrar til økt livskvalitet for brukere og pasienter gjennom livsløpet

  • planlegge og gjennomføre grunnleggende sykepleie for akutt og kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere forebyggende, habiliterende og rehabiliterende pleie og omsorgstiltak

  • kartlegge pasienters og brukeres funksjonsnivå og omsorgsbehov og utføre grunnleggende sykepleie og miljøarbeid tilpasset brukere og pasienter i alle aldre

  • observere symptomer på psykiske lidelser og rusmisbruk og foreslå tiltak

  • identifisere og kartlegge ernæringsbehov hos brukere og pasienter i samarbeid med andre yrkesgrupper og tilberede måltider og som er i tråd med kostrådene fra helsemyndighetene

  • identifisere tegn på omsorgssvikt, vold og overgrep og andre bekymringsfulle forhold, og iverksette tiltak i tråd med virksomhetens rutiner og prosedyrer

  • gi helhetlig omsorg til alvorlig syke, døende og ta vare på deres pårørende

  • kommunisere, samhandle og bruke relasjonskompetanse i møte med pasienter, brukere og pårørende fra ulike kulturer og med ulik mulighet til å kommunisere

  • observere og vurdere systematisk tilstand og endringer hos pasienter og brukere og dokumentere i digitale journalsystemer

  • orientere i samarbeid med annet helsepersonell, pasienter, brukere og pårørende om deres rettigheter til helse- og omsorgstjenester

  • vurdere pasienters og brukeres behov for hjelpemidler og velferdsteknologi og veilede i bruken av disse

  • bruke digitale kommunikasjonsverktøy og veilede pasienter, brukere og pårørende om bruk av slike verktøy

  • bidra i tverrfaglig samarbeid  for å sikre helhetlige pasientforløp

  • gjøre rede for strategier for konflikthåndtering og forebygge konflikter i praksis

  • samarbeide med frivillige organisasjoner og andre aktører om å tilrettelegge for helsefremmende tiltak

  • utføre faglig og etisk forsvarlig helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk

  • følge gjeldende regelverk for legemiddelhåndtering og observere, rapportere og dokumentere virkningene og bivirkningene av legemidler

  • bruke relevant medisinsk utstyr ved observasjon og vurdering av tilstanden til pasienter og brukere

  • utføre førstehjelp etter gjeldende retningslinjer og følge rutiner for varsling

  • utføre arbeid etter gjeldende retningslinjer for hygiene og gjennomføre smitteverntiltak

  • forstå og overholde gjeldende regelverk om taushetsplikt og personvern og vise digital dømmekraft

  • følge gjeldende regelverk ved bruk av tvang og reflektere over egen maktposisjon i møte med pasienter og brukere

  • ivareta pasient- og brukermedvirkning i arbeidet

  • reflektere over og ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen

  • gjennomføre arbeidet etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, følge rutiner for uønskede hendelser og internkontroller og arbeide for kontinuerlig kvalitetsforbedring

  • bruke ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen

  • reflektere over hva det vil si å være en profesjonell helsefagarbeider, og praktisere dette i yrkesutøvelsen

  • ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utføre sin samfunnsrolle i den norske modellen

Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. Du møter opp fysisk, sammen med andre deltakere. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Om du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.   

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen. 

Fagbrevkursene hos Akademiet er spesielt tilrettelagt for voksne.

Kurset avsluttes med skriftlig eksamen. Frist for oppmelding til eksamen er:

Vår: 15. januar–1. februar

Høst: 1.–15. september

All oppmelding til eksamen skal skje til din Fylkeskommune på denne denne påmeldingssiden.

For at vi skal kunne søke utdanningen finansiert for deg må du:

  • dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget ved oppstart. (Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.)

Utdanningen er finansiert av Akershus fylkeskommune, så du må folkeregistrert adresse i fylket for å melde deg på dette kurset.

Interessert i noen av disse?