Kjøpmann
1/1

Salgsfaget – Akershus

Har du erfaring fra salg, markedsføring og kundebehandling? Kanskje har du jobbet i organisasjoner der kundens behov har vært i sentrum, eller med markedsføring rettet mot ulike målgrupper gjennom ulike markeds- og kommunikasjonskanaler? Med et fagbrev i salgsfaget kan du dokumentere denne verdifulle kompetansen, og få et håndfast bevis på det du kan. Teori til fagbrev er første steg på veien.

Målgruppe

Toggle

Opplæringen retter seg mot voksne som ønsker å utdanne seg til salgsmedarbeider.

  • Dokumentere minimum 7000 timer relevant praksis i faget ved oppstart. (Timetallet tilsvarer 4 år i 100% stilling.)
  • Være bosatt i Akershus fylkeskommune

Drift og lønnsomhet

Kjerneelementet drift og lønnsomhet handler om kommersiell forståelse gjennom å bruke nøkkeltall for å øke lønnsomhet og redusere svinn i utøvelse av faget. Kjerneelementet handler om å utnytte ressurser effektivt og ansvarlig for å sikre merverdi og bærekraft i bedriften. Videre handler det om å forvalte relevante lovverk og etiske retningslinjer for å bidra til gode kundeopplevelser og et godt arbeidsmiljø.

Salg og markedsføring

Kjerneelementet salg og markedsføring handler om å bygge merkevarer og tilpasse markedsføringen slik at bedriften tiltrekker seg nye kunder, samtidig som den beholder høy kundelojalitet hos de eksisterende. Kjerneelementet handler om salgsprosessen og om å skape merverdier i møter mellom tilbydere og kunder og videre bidra til salg, mersalg og gjensalg.

Kommunikasjon og relasjoner

Kjerneelementet kommunikasjon og relasjoner handler om å kommunisere med kunder og samarbeidsaktører i egnede kanaler. Kjerneelementet innebærer å innhente og bruke kundedata for å imøtekomme kundens ønsker og behov. Videre handler det om å bygge kundelojalitet og formidle produktinformasjon til ulike målgrupper.

  • presentere egen virksomhet med vekt på forretningsplan, og reflektere over hvordan bærekraftperspektivet er ivaretatt
  • vurdere og anvende bedriftens virkemidler, ressurser og mulighetsrom i markedsføringen og i salget av ulike produkter
  • presentere en selvvalgt merkevare og velge strategier for markedsføring og salg
  • utforske betydningen av service, produktkunnskap og forbrukeratferd i kundeveiledningen og bruke dette til å tilpasse service og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
  • utforske og presentere hva det innebærer å respektere og forstå ulike kulturer, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
  • kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og vurdere hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
  • vurdere salgsprosesser og hvordan de ulike elementene bidrar til den helhetlige kundeopplevelsen
  • bruke bedriftens kundeoppfølgingssystemer og vurdere hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere markedsføringskampanjer
  • tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av service til ulike arbeidssituasjoner og arbeidsplattformer
  • følgje retningslinjer, lovverk og bruke lokalt handlingsrom i behandling av reklamasjon og klager
  • vurdere trender og foreslå tiltak som fremmer lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
  • tolke og anvende budsjett og regnskap for å analysere inntekts- og kostnadsfaktorer og foreslå tiltak som kan bidra til lønnsomhet
  • vurdere og gjennomføre tiltak som kan forebygge, avdekke og redusere svinn
  • følge rutiner for bestilling, mottak og dokumentkontroll
  • reflektere over bedriftens etiske retningslinjer og verdier og følge disse i ulike arbeidssituasjoner
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
  • reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv i salgsbransjen
  • utforske og presentere områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet og gjøre rede for bedriftens tiltak, egen rolle og mulighet til å medvirke
  • gjøre rede for bedriftens beredskapsplaner og egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner, og gjennomføre førstehjelp

Opplæringen gjennomføres i digitalt klasserom. Du deltar i undervisningen hjemmefra fra din egen pc/tablet. Vi benytter læringsplattformen Canvas hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.   

Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen. 

Fagbrevkursene hos Akademiet er spesielt tilrettelagt for voksne.

Kurset avsluttes med skriftlig eksamen. 

Frist for oppmelding til eksamen er: 
Vår: 15. januar–1. februar 
Høst: 1.–15. september 

Alle som skal melde seg opp til eksamen, må gjøre dette via fylkeskommunens påmeldingsside.

 

Kurset finansieres av Akershus fylkeskommune og er gratis for deg som fyller opptakskravene.