AOF.no

Innovasjonsskolen

På Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren får du ny innsikt, et innovativt tankesett og økt kompetanse innen offentlig innovasjon. Du lærer også praktiske innovasjonsmetoder som hjelper deg med å utvikle og gjennomføre et innovasjonsprosjekt. Studiet kan gjennomføres som oppdrag!

innovasjonsskolen-inn-akademiet-videreutdanning
Universitetet i Innlandet. Logo.

Dette studiet kan gjennomføres som oppdrag!

Studiested: Lillehammer
Varighet: 1 år
Studieform: Deltid og samlingsbasert
Studiepoeng: 30
Undervisningsspråk: NO
Oppstart: September (søknadsfrist 1. juni 2025)
Pris: Semesteravgift og kursavgift

Vi står overfor store samfunnsutfordringer som krever nye og bedre løsninger i kommunene. For å lykkes med dette er innovasjon, nytenking og tverrfaglig samarbeid avgjørende. Innovasjonsskolen gir deg praktisk og erfaringsbasert kunnskap om utviklingen i offentlig sektor, med særlig fokus på samskaping og innovasjon. Studiet er skreddersydd for kommunenes behov og utfordringer og gir deg kompetanse i hvordan du kan initiere, planlegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter som skaper verdi for både kommunen og samfunnet.

Gjennom studiet arbeider deltakerne aktivt med å identifisere utfordringer, utvikle nye ideer og prototyper, samt teste og implementere innovative løsninger i praksis.

Innovasjonsskolen bygger på tre sentrale pilarer:
Teori om innovasjon – forståelse av drivere og metoder for innovasjon i offentlig sektor.
Kreative teknikker – praktiske verktøy for problemløsning og idéutvikling.
Likemannslæring – deling av erfaringer og beste praksis fra kommunesektoren.

Hvem passer studiet for?

Innovasjonsskolen er skreddersydd for kommunesektoren og for de som ønsker å ta en aktiv rolle i utviklingen av fremtidens kommuner. Studiet retter seg spesielt mot kommunalt ansatte i nøkkelfunksjoner, kommunale ledere og folkevalgte som vil styrke sin evne til å drive endring og utvikling.

Faglig innhold og samlinger

Studiets samlinger og arbeidskrav er strukturert etter en innovasjonsprosess. Dette gjør at deltakerne får praktisk erfaring med hele innovasjonsforløpet – fra å formulere innovasjonsspørsmål og innhente innsikt, til å bruke kreative teknikker og innovasjonsmetoder for å utvikle, teste og tilpasse løsninger. Til slutt får deltakerne muligheten til å reflektere over egen prosess med utgangspunkt i teoretiske perspektiver på innovasjon.

Samling 1: Innovasjon og kreativitet

Denne samlingen tar for seg grunnleggende prinsipper for innovasjon og kreativitet, med særlig fokus på offentlig sektor. Innovasjon handler om å finne nye og bedre løsninger på utfordringer, men møter ofte motstand. Her lærer deltakerne om drivkrefter og barrierer for innovasjon på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå, og hvordan de kan håndteres.

Samling 2: Innovasjonsmetodikker

Innovasjon skjer best i samarbeid med brukerne. Denne samlingen er viet til praktiske øvelser i innovasjonsmetoder som tjenestedesign og samskapende innovasjon. Deltakerne jobber med sitt eget innovasjonsprosjekt og får innsikt i hvordan brukernes behov og erfaringer kan danne grunnlaget for å utvikle attraktive og effektive tjenester.

Samling 3: Innovasjon i kommuner

Denne samlingen tar for seg praktiske erfaringer med innovasjon i norske kommuner. Kommunene har lange tradisjoner for innovasjon, og deltakerne får innsikt i både historiske og moderne eksempler på innovasjonsarbeid. Særlig vekt legges på samspillet mellom ansatte, folkevalgte og innbyggere, og hvordan disse aktørene kan bidra til å styrke innovasjonsprosesser.

Samling 4: Innovasjonsledelse og sosialt entreprenørskap

Innovasjon krever en annen type ledelse enn tradisjonelle arbeidsprosesser. Denne samlingen fokuserer på hvordan ledere kan skape et miljø som fremmer kreativitet og nyskaping blant medarbeiderne. I tillegg utforskes sosialt entreprenørskap og samarbeid med aktører i sivilsamfunnet som en kilde til innovasjon i offentlig sektor, med konkrete eksempler på vellykkede initiativer.

Samling 5: Implementering og spredning av innovasjon

Her lærer deltakerne hvordan nye løsninger kan implementeres og spres i ulike organisasjoner. Innovasjon handler ikke bare om å utvikle nye ideer, men også om å sikre at de blir tatt i bruk. Deltakerne får innsikt i hvordan spredning av innovasjon skjer, og hvordan tilpasning til ulike kontekster kan påvirke suksessen til en løsning.

Samling 6: Studietur til Danmark – innovasjon i praksis

Danmark har vært en ledende aktør innen offentlig innovasjon, og denne samlingen er en studietur til København for å lære av danske erfaringer. Deltakerne får se eksempler på innovative løsninger i praksis, kombinert med teoretiske forelesninger som styrker forståelsen av hvordan innovasjon kan lykkes i offentlig sektor.

Gjennom studiet skal deltakerne jobbe med et innovasjonsprosjekt i egen kommune. Det er derfor et krav om minimum tre, maksimum fire deltakere pr gruppe fra hver kommune for å delta på studiet. Det kan også være deltakere fra samarbeidende kommuner. 

Dette studiet kan gjennomføres som oppdrag

I tillegg til den åpne studiemodellen, kan programmet tilpasses og gjennomføres på oppdrag. De siste ti årene har flere kommuner, fylkeskommuner og offentlige virksomheter gjennomført egne varianter av programmet, ofte over flere omganger.